حسابدار مالیاتی|مهمترین وظایف حسابدار

حسابدار مالیاتی-chortkeh20-com

ما در این مقاله قصد داریم شما را با حسابدار مالیاتی و وظایف آن آشنا کنیم.

دنیای حسابداری پر از پیچ و خم های بسیار است ، که تنها با داشتن آگاهی می توانید ، از بروز مشکلات متداول جلوگیری کنید. با ارتقاء دانش خود می توانید به عنوان یک حسابدار مالیاتی در شرکت یا سازمانی مشغول به کار شوید.

مالیات چیست و چه اشخاصی یا مکان هایی باید مالیات بپردازند ؟

مالیات هزینه اجتماعی می باشد که ملت ها به ازای بهره مندی از امکانات و منابع کشور ، مبلغی را پرداخت می کنند.

مالیات می تواند به اشخاص ، مؤسسات ، شرکت ها ، دارایی ها و … تعلق بگیرد. لازم به ذکر است که بر اساس میزان توانایی و میزان درآمد اشخاص و مکان ها ، مالیات متفاوتی را پرداخت می کنند.

بعضی از اقتصاددانان از مالیات در مقابل مصرف کردن ، دفاع می کنند و آن ها نیز معتقدند این شیوه گرفتن مالیات ، عادلانه تر از دریافت مالیات بر اساس درآمد می باشد.

برای مثال در برخی از کشورها سیگار مالیات های سنگینی را برای افراد به بار می آورد.

این کار باعث جلوگیری مصرف زیاد سیگار می شود. همچنین اقتصاددانان معتقدند ، مالیاتی که از مردم دریافت می شود باید جهت اهداف درست و صحیح دریافت شود.

اهدافی همچون ایجاد آموزش و پرورش در سراسر کشور ، ایجاد توسعه حمل و نقل و راه های ارتباطی ، تأمین ابزارها و نیازهای کشاورزی در علوم و صنعت ، تأمین آب و برق و بهداشت در سراسر کشور و … جزء اهداف مهم و صحیح می باشند که با دریافت مالیات ، می توان تمامی این مشکلات را رفع کرد.

گروه ها و دسته های مختلفی از جامعه باید مالیات بپردازند از جمله : تمامی مالکین حقیقی و حقوقی ، هر شخص حقیقی که تابعیت کشور خود را دارد و در آن مکان کسب درآمد می کند.

تاریخچه حسابداری

تاریخچه حسابداری به هزاران سال پیش بر می گردد. در آن زمان با کمک مهره های گلی ، ابزارهای شمارش ، دستمزد کارکنان و کارگران یک مجموعه ، موجودی های انبار ، بودجه مورد نیاز برای جنگ و … شروع به حساب و کتاب کردند.

حسابداری به عنوان یک رشته دانشگاهی وجود داشت که حدود ۴۰۰ سال پیش توسط یک شخص ایتالیایی به نام لوکا داوینچی همراه دوست خود به نام لئوناردو داوینچی این رشته را زبان تجارت نام گذازی کردند.

آن ها معتقد بودند حسابداری دانشی است که از فرایندهای شناسایی ، اندازه گیری و گزارش گیری اقتصادی ، برای انجام تصمیم گیری های آگاهانه تشکیل می شود.

آشنایی با مفاهیمی همچون بدهکار ، بستانکار ، سرمایه ، تجزیه و تحلیل بازار ارز ، تجزیه و تحلیل مشکلات شرکت ، دفترداری و … جزء اساسی ترین مفاهیمی است که یک حسابدار مسلط به امور مالیاتی باید آن ها را فرا بگیرد.

تعریف حسابدار مالیاتی

یک حسابدار مالیاتی و حرفه ای علاوه بر دانش حسابداری باید در زمینه مالیاتی تبحر بسیاری داشته باشد. این فرد می بایست به اصول و قوانین مالیاتی تسلط کامل داشته تا بتواند تمامی مشکلات و اطلاعات را سازمان دهی کند.

برخی از اصول و قوانین مالیات که یک حسابدار مالیاتی باید آن ها را به خوبی فرا بگیرد :

  • اظهارنامه های الکترونیکی مالیات بر اساس عملکرد
  • آگاه بودن به قوانین اعتراض ، تجدید نظرات و مراجع بالاتر
  • شناختن تکلیف مالیاتی و نحوه ایجاد و تشکیل پرونده
  • آموزش های ساختاری مالیات بر اساس ارزش افزوده
  • و …

فردی که تمامی این موارد ذکر شده را بداند می تواند به درست ترین شیوه از آن ها استفاده کرده و به عنوان یک حسابدار مسلط به امور مالیاتی شناخته شود.

لازم به ذکر است بسیاری از پرونده های مالیاتی در کشور به دلیل نداشتن آگاهی افراد ، اظهارنامه هایی ارائه شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

بنابراین آموختن اصول و مبانی پیرامون در حسابداری مالیاتی جزء مهمترین و کلیدی ترین عوامل برای جلوگیری از بروز مشکلات است.

این شغل برای چه کسانی مناسب است ؟

کسانی که در این شغل تحصیل می کنند باید بسیار با دقت ، با وفا و عاشق کارشان باشند. همچنین این افراد برای برپایی عدالت ، باید تلاش های بسیاری کنند و در برابر وسوسه های مالی و گزارشات نادرست مالی ، بایستند و از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

اهمیت امور مالیاتی

امور مالیاتی جزء مهمترین بخش های هر کسب و کاری محسوب می شود. امور مالیاتی به دلیل راه اندازی و پیشرفت کسب و کار بسیار حساس بوده بنابراین شما به یک حسابدار مسلط به امور مالیاتی نیاز دارید.

این فرد می تواند با تجزیه و تحلیل مشکلات و تصمیم گیری های درست ، یک شرکت یا سازمانی را از خطر سقوط و ورشکستگی نجات دهد.

توانایی های حسابدار مالی

یک حسابدار مالیاتی معمولاً به عنوان مشاور مالیاتی شناخته می شود. سعی کنید برای شرکت خود یک حسابدار با تجربه و فعال استخدام کنید. هرگز از یک حسابدار تازه کار و بی تجربه برای رسیدگی به امور خود استفاده نکنید زیرا ممکن است کسب و کار شما را به خطر بیندازد. حسابدار مالی علاوه بر امور حسابداری و مشاوره ، می بایست به حقوق نسبی و قوانین مالیاتی تسلط کافی داشته باشد.

هدف حسابدار مالیاتی

این افراد باید نظارت دقیقی را بر وجه های نقدی و غیر نقدی که به سازمان یا شرکت وارد می شوند داشته باشند. هدف حسابداری رسیدگی به امور مالیاتی ، پیگیری معافیت ها ، محاسبه هزینه قابل قبول استهلاک ، قرائن مالیاتی ، تشویق ها و جریمه های مالیاتی و … است. مهمترن و اصلی ترین هدف حسابدار مالیاتی جلوگیری از جرائم مالی و مشکلات مالی شرکت است.

خدمات شرکت های حسابداری مالیاتی

  • تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی
  • مالیات بر درآمد کارکنان
  • تنظیم اظهارنامه های عملکردی
  • پیگیری مشکلات مالیاتی
  • رفع مشکلات مالیاتی
  • رسیدگی به پرونده های دادرسی و مالیاتی
  • تنظیم گزارشات فصلی
  • تهیه دفاتر قانونی شرکت
  • تنظیم اظهار نامه های مالیاتی بر ارزش افزوده

وظایف حسابدار مالی

حسابدار مالی یکی از گرایش های حسابداری است که معمولاً اطلاعات مالی را به دست آورده و به سازمان های مختلف ارائه می کند.

علاوه بر این حسابدار می تواند اطلاعات ملی را جمع آوری و دسته بندی کرده و آن ها را به یک اطلاعات جامع مالی و اقتصادی تبدیل کند.

برخی از امکانات سیستم های حسابداری:

  • صادر کردن سندهای تعدیلی
  • تعریف کدهای حساب
  • جستجو در اسناد
  • شرح سندهای پیش فرض
  • دریافت اتوماتیک سندها
  • تعریف دسته های مختلف اسناد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *