صورتحساب های الکترونیکی

sorathesab1-chortkeh20-com

نکاتی درباره صورتحساب های الکترونیک

صورتحساب های الکترونیک این روزها در بیشتر کسب و کارهایی که مشمول قانون پرداخت مالیات هستند مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل بی نظمی های مالیاتی که در سال های اخیر وجود داشته است، پایانه های فروشگاهی روی کار آمدند و این صورتحساب ها اهمیت پیدا کردند. صورتحساب الکترونیک دارای انواع مختلفی است و بروز اشتباه در آنها ممکن است به جریمه های مالیاتی منجر شود. این صورتحساب ها دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی هستند و اطلاعاتی که رویشان می آید، در حافظه مالیاتی کسب و کار ذخیره می شود. سازمان مشخصات و اقلام اطلاعات این صورتحساب ها را متناسب با نوع کسب و کارها اعلام می کند.

در مواقعی که کسب و کارها از دستگاه های کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید همان صورتحساب است. برای صدور صورتحساب های الکترونیکی می توان از سامانه های مؤدیان و ثامن که مورد تأیید امور مالیاتی هستند استفاده کرد.

sorathesab2-chortkeh20-com

مشمولان صدور صورتحساب های الکترونیک

صورتحساب های الکترونیک نقش مهمی را در امور مالیاتی بازی می کنند. بر اساس قانون های مالیات، همه افراد حقیقی و صاحبان کسب و کارها و افراد حقوقی باید در سامانه مؤدیان ثبت نام کنند. بر طبق قانون کسب و کارهایی که به شکل مستقیم با مشتری نهایی سر و کار دارند، باید از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند. ولی چنین الزامی برای دیگر مؤدیان قرار داده نشده است. برای ارسال این صورتحساب ها دسته بندی شغل ها را در نظر گرفته اند.

 

نحوه صدور صورتحساب الکترونیک

صورتحساب های الکترونیک در سامانه مؤدیان مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند. این فروشنده ها هستند که آنها را از طریق همین سامانه صادر می کنند. عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب برای مؤدیانی که به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی مرتبط هستند، به وسیله پایانه های فروشگاهی انجام می گیرد. اگر خریدار مصرف کننده نهایی نباشد و خود عضوی از سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب های صادر شده به وسیله فروشنده به شکل خودکار به کارپوشه خریدار در سامانه انتقال می یابد. در مواردی نیز به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای او در نظر گرفته می شود. وظیفه مؤدیان مالیاتی است که در مدت 30 روز از تاریخ مندرج در صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان برای اعلام پذیرش کردن یا نکردن آن اقدام کنند.   

بعد از تمام شدن هر دوره سه ماهه، مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که شامل تفاوت مالیات فروش و مالیات خرید او در طی دوره می‌شود، طبق مقررات به وسیله سامانه محاسبه خواهد شد. اگر مالیات فروش مؤدی از مالیات خریدش بیشتر باشد، او باید ما به التفاوت را به ترتیب مقرر به سازمان بدهد. در مقابل، اگر مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خریدش باشد، سازمان باید با رعایت ترتیب های قانونی ما به التفاوت را به مؤدی بازگشت دهد یا به عنوان اعتبار مالیاتی به دوره های بعد انتقال دهد. یکی دیگر از شیوه های صدور صورتحساب های الکترونیک استفاده از سامانه ثبت معاملات آنلاین یا همان ثامن است.

sorathesab3-chortkeh20-com

نکات مهم صدور صورتحساب الکترونیک

  • قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان معین کرده است که همه مؤدیان مالیاتی باید در مدت یک هفته برای ارسال فاکتور به شکل صورتحساب های الکترونیک اقدام کنند. هر مؤدی که صورتحسابش را در زمان تعیین شده ارسال نکند، مطابق قانون مشمول پرداخت جریمه (10 درصد از فروش) می شود.
  • الگوهای مختلفی برای انواع معامله ها و فعالیت های مؤدیان مالیاتی وجود دارد. الگوی صورتحساب الکترونیک به شکل ویژه برای انواع صورتحساب های مرتبط تنظیم شده است. به این ترتیب که تعدادی از اقلام اختصاصی هستند و تعدادی دیگر با سایر الگوها مشترک اند.
  • این نوع صورتحساب ها دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی هستند که در حافظه مالیاتی ذخیره می شوند.
  • برای صدور صورتحساب های ابطالی لازم است شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع را در سامانه یا نرم افزار حسابداری وارد کرد.
  • بخشنامه صدور صورتحساب های الکترونیک با هدف پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، جمع آوری این صورتحساب ها و کاهش خطا در این زمینه به وجود آمده است.

مزایای صدور صورتحساب های الکترونیک

صاحبان کسب و کارهایی که برای صدور صورتحساب های الکترونیک اقدام می کنند، می توانند از مزایایی که این کار به دنبال دارد بهره مند شوند. از مهم ترین مزایای استفاده از این صورتحساب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلی ترین مزیتی که کسب و کارها می توانند در زمان صدور صورتحساب الکترونیکی از آن سود ببرند این است که از جرایم مالیاتی معاف می شوند.
  • ضمن این که این کسب و کارها از تسهیلات ویژه استفاده از سامانه مؤدیان نیز برخوردار خواهند شد.
  • در این صورت دیگر نیازی به مراجعه ممیز مالیاتی به دفاتر و اسناد مؤدی مالیاتی نخواهد بود.
  • در صورتی که از طریق سامانه مؤدیان اقدام های لازم انجام شود، دیگر به ثبت کامل معاملات فصلی نیاز نخواهد بود.

برای وارد شدن به سامانه صورتحساب های الکترونیک بر روی لینک کلیک کنید .

 

  • حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *