پایانه های فروشگاهی مالیاتی و سامانه مؤدیان

payaneh foroshgah1-chortkeh20-com

پایانه های فروشگاهی مالیاتی و سامانه مؤدیان

پایانه های فروشگاهی مالیاتی و سامانه مؤدیان امکاناتی هستند که با وجود آنها تغییرات بسیاری در وظایف حسابدارها، مدیرهای مالی و مشاوران مالیاتی اتفاق افتاده است. لازم است گروه مالی کسب و کارهای خود را با این تغییرات مطابقت دهند. این سامانه با هدف هماهنگ کردن اطلاعات مؤدیان مالیاتی کار خود را شروع کرده است. در این قانون، مواقع معینی به عنوان فراخوان های اجرا اعلام شده اند که بر طبق آن گروهی از کسب و کارها مشمول اجرای قوانین این سامانه و پایانه های فروشگاهی می شوند.

بعد از تصویب قانون تسهیل سامانه مؤدیان فراخوان های جدید جای فراخوان های مذکور را می گیرند. لازم است هر مؤدی برای وصل شدن به این سامانه و فرستادن صورت حساب الکترونیکی وظایف خود را انجام دهد. مدیریت این سامانه بر عهده سازمان امور مالیاتی است. بر طبق قانون، صاحبان کسب و کارها باید در این سامانه ثبت نام کنند و از راه کارپوشه اختصاصی خود در آن کارهای مالیاتی خود را انجام دهند. این سامانه با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف رسیدگی ممیز محور بر طبق قوانین سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی مالیات اقدام به کار کرده است.

payaneh foroshgah2-chortkeh20-com

تعریف سامانه مؤدیان

سامانه مؤدیان یکی از اصلی ترین اجزای پایانه های فروشگاهی مالیاتی به شمار می رود. این سامانه یک سامانه محوری با مشخصات تبادل مؤثر اطلاعات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی محسوب می شود. همچنین، از زیرسامانه های اصلی و فرعی تشکیل شده است. این زیرسامانه ها به شکل هماهنگ توانسته اند در یک پیکربندی الزامات سازمان امور مالیاتی را ایجاد کنند. گردآوری اطلاعات و محاسبه مالیات ارزش افزوده و آسان کردن تعامل و ارتباط میان مؤدیان و این سازمان از دیگر خدماتی هستند که این سامانه ارائه می دهد.

برای مشاهده قوانین مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید .

این سامانه را می توان یک مرجع نهایی برای ثبت، صادر کردن و استعلام صورت حساب های الکترونیکی مؤدیان دانست. ضمن این که از اصلی ترین سامانه های نظام مالیاتی نیز هست. در این سامانه به هر مؤدی یک کارپوشه ویژه داده می شود و تبادل اطلاعات با سازمان از این راه صورت می گیرد. برای اتصال به این سامانه می توان با استفاده از هر سخت افزار یا نرم افزاری مثل کامپیوترهای شخصی، پایانه های فروشگاهی مالیاتی، سامانه های ابری یا هر امکان دیگری که حافظه مالیاتی به آن وصل باشد به این سامانه متصل شد.  

payaneh foroshgah3-chortkeh20-com

تعریف پایانه های فروشگاهی مالیاتی

پایانه های فروشگاهی مالیاتی هر نوع سخت افزار و نرم افزار مانند کامپیوتر، دستگاه کارتخوان و گوشی هوشمند یا ابزاری هستند که از آنها برای وصل شدن به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی و سامانه مؤدیان استفاده می شود. ضمن این که می توانند بر طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی صورت حساب الکترونیکی صادر کنند. سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع کسب و کار یک شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتری برای هر کسب و کار مشخص می کند که همین صورت حساب الکترونیکی است. کسب و کارها می توانند با توجه به نوع فعالیت و حجم آن پایانه فروشگاهی مورد نظرشان را انتخاب کنند.

برای گرفتن مجوز ثبت اطلاعات پایانه های فروشگاهی مالیاتی لازم است که ثبت نام مؤدی در سازمان امور مالیاتی به تأیید برسد. پس از وارد شدن به ثبت نام الکترونیک از قسمت سایر خدمات می توان مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی را انتخاب کرد. در این قسمت امکان ثبت اطلاعات پایانه نیز وجود دارد. 

کسب و کارهای مشمول قانون پایانه های فروشگاهی مالیاتی

همه صاحبان کسب و کارها موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مشمول قانون پایانه های فروشگاهی مالیاتی می شوند. هر جایی که در قانون از واژه مؤدی استفاده می شود، منظور افراد مشمول قانون است. آنها شامل افراد حقیقی و حقوقی می شوند که باید این قانون را رعایت کنند. همه این افراد موظف هستند به ترتیبی که سازمان تعیین کرده است برای ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند. خرده فروش ها و واحدهای صنفی که به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی مرتبط هستند، هم باید عضو سامانه باشند و هم از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

کاربرد پایانه های فروشگاهی مالیاتی برای مؤدیانی که به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی مرتبط نیستند لازم نیست. ولی آنها باید همه صورت حساب های خود را به ترتیبی که سازمان تعیین کرده است به وسیله سامانه مؤدیان صادر کنند. سازمان برای آموزش، توانمند کردن و مشاوره به افراد مشمول باید با همکاری اتاق اصناف ایران اقدام کند.

کارگروهی از نماینده های سازمان اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر استانی شکل می گیرد. این کارگروه باید درخواست مؤدیانی را که اظهار ناتوانی در استفاده از پایانه های فروشگاهی مالیاتی کرده اند، به طور سالانه مورد بررسی قرار دهد. اگر این کارگروه با در نظر گرفتن موقعیت مؤدی مثل مشخصات فیزیکی، منطقه جغرافیایی و سابقه مالیاتی و زیرساخت ها و امکانات ضعف او را در استفاده از این پایانه تشخیص دهد، می تواند از افراد معتمد برای این کار کمک بگیرد. افراد معتمدی که ارائه دهنده خدمات مالیاتی هستند، می توانند برای آموزش، توانمند کردن و نصب و راه اندازی پایانه و سامانه آنها را یاری کنند.

  • حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *