بررسی جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

jaraem-malyati1-chortkeh20-com

جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی در مواقعی که پرداخت آن با تعویق مواجه شود، به آنها تعلق می گیرد. جرایم مالیاتی از تنوع زیادی برخوردار هستند و هر جریمه نیز نرخ متفاوتی دارد. در واقع، این جریمه شامل تکالیف انجام نشده مودی مالیاتی است. برخی از این جرایم قابل بخشش نیستند مثل ارسال نکردن اظهارنامه مالیاتی، کتمان درآمد و هزینه های غیر واقعی. این کسب و کارها مجبور می شوند مبالغ سنگینی را به عنوان جریمه پرداخت کنند. این جریمه ها بر طبق اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. بعضی از آنها هم برای افراد حقیقی و هم برای حقوقی در نظر گرفته شده اند.

jaraem-malyati2-chortkeh20-com

فهرستی از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

برخی از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی عبارت اند از:

  • در صورتی که کسب و کار مالیات خود را در مدت زمان معین پرداخت نکند، جریمه می شود و باید درصدی از مبلغ مالیات را به ازای هر ماه تأخیر به اداره مالیات بپردازد.
  • کسب و کارها باید هر ساله میزان سود و زیان خود را محاسبه و نتیجه را در قالب مالیات عملکرد در اظهارنامه مالیاتی بفرستند. پرداخت نکردن آن درصدی از مالیات را به کسب و کارها تحمیل می کند.
  • در صورتی که کسب و کارها به هر علتی اظهارنامه مالیاتی را در زمان معین ارسال کنند، مشمول جریمه غیر قابل بخشش می شوند. مبلغ این جریمه برای اشخاص حقیقی و حقوقی (30 درصد حقوقی و 10 درصد حقیقی) متفاوت است.
  • در صورتی که کسب و کار درآمد خود را به طور کامل و صحیح اعلام نکنند یا هزینه ها را به شکل غیر واقعی در اظهارنامه وارد کنند، مشمول جرایم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی می شوند (30 درصد حقوقی و 10 درصد حقیقی).
  • بعد از این که کسب و کار اظهارنامه مالیاتی را تحویل می دهد، برگه تشخیص مالیاتی برای آنها ابلاغ خواهد شد که تا 30 وقت دارد به آن اعتراض کند. این اعتراض در هیأت اختلاف مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. رأی صادره اداره مالیات میزان مالیاتی است که باید پرداخت شود. در صورتی که کسب و کار این مبلغ را پرداخت نکند، ممنوع الخروج می شود، حساب ها بسته می شوند و درصدی از مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود.
jaraem-malyati-chortkeh20-com

برخی دیگر از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

بعضی دیگر از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی موارد زیر هستند:

  • در صورتی که یک شخص حقیقی از دنیا برود، وارث های او باید اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند. به ازای هر ماه تأخیر در پرداخت مالیات به وراث جریمه تعلق خواهد گرفت.
  • مالیات قسمتی از درآمد افراد است، اما مودی موظف است آن را بپردازد. این کارفرما است که باید مبلغ مالیات را پرداخت کند. جریمه پرداخت نکردن مالیات تکلیفی درصدی از مالیات پرداخت نشده در موعد معین و درصدی از مالیات به ازای هر ماه تأخیر است.
  • در صورتی که شخصی ملکی را اجاره داده باشد و از آن درآمد به دست آورد باید مالیات آن را بپردازد. در صورتی که از دادن مالیات در موعد مقرر امتناع کند، باید درصدی از مبلغ را جریمه بدهد. این جریمه قابل بخشش نیست.
  • مشمولان نظام مالیاتی ارزش افزوده وظیفه دارند تکالیف معینی را انجام دهند که در غیر این صورت جریمه می شوند.

 

فهرست جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی

برخی از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی با هم متفاوت هستند. تکالیف مالیاتی متعددی بر عهده اشخاص حقوقی گذاشته شده است. این جریمه ها شامل موارد زیر می شود:

  • در صورتی که شخص حقیقی ترازنامه و صورت سود و زیان کسب و کار را به اداره مالیات تسلیم نکند، باید درصدی از مالیات تعیین شده را به عنوان مالیات بپردازد.
  • در صورتی که شخص حقیقی فهرست کارمندها و حقوق آنها را به موقع تحویل ندهد، موظف است درصدی از مبلغ مالیات را جریمه بدهد.
  • اگر شخص حقیقی فهرست قراردادهای پیمانکاری و معامله های فصلی را برای اداره مالیات ارسال نکند مشمول درصدی از جریمه خواهد شد.
  • در صورتی که شخص حقوقی صورت حساب الکترونیکی را اعلام نکند، الزامی است که درصدی از مبلغ فروش یا مبلغی را به عنوان جریمه بپردازد. نحوه انتخاب جریمه به مبلغ آن بستگی دارد.

برخی دیگر از جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی

جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی به علت پرداخت نکردن به موقع مالیات به آنها تعلق می گیرند. از دیگر جرایم افراد حقوقی می توان موارد زیر را نام برد:  

  • در صورتی که مالیات حقوق کارکنان به موقع پرداخت نشود، شخص حقوقی مشمول پرداخت جریمه می شود.
  • پرداخت نکردن اسناد و مدارک لازم نیز جریمه ای را بر عهده شخص حقوقی می گذارد.
  • اگر شخص حقوقی هر ساله محل کسب و کار خود را پلمب نکند، باید مبلغی را بابت جریمه بدهد.
  • اشخاص حقوقی که بخواهند کسب و کار خود را منحل کنند باید اظهارنامه مالیاتی آن را ارسال کنند. در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه می شوند. بابت عدم مطابقت با واقعیت نیز سهمی از سود شرکت به عنوان جریمه دریافت می شود.
  • حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *