حسابداری صنعتی شرکتها چه مزایایی برای این شرکت‌ها دارد؟

انجام حسابداری صنعتی -حساب آران چرتکه

حسابداری صنعتی شرکتها چه مزایایی برای این شرکت‌ها دارد؟

هر شرکت صنعتی مجموعه‌ای کامل از فعالیت‌های اقتصادی را در خود داشته و طبیعتا این مجموعه نیاز به یک حسابداری دقیق دارد تا با اختلالی مواجه نشود و بتواند مثل یک ساعت دقیق به کار خود ادامه دهد. اما جدا از این مطلب، حسابداری برای شرکت‌های صنعتی چه مزایایی دارد و آیا نیاز است که در هر صنعتی از حسابداران ماهر و کار کشته استفاده شود؟

در ابتدا به توضیح این موضوع می‌پردازیم که حسابداری صنعتی دقیقا چیست؟

در ابتدا برای معرفی این نوع  حسابداری می توان آن را شاخه ای از حسابداری دانست که وظیفه اصلی آن محاسبه قیمت تمام شده محصولات است. امروزه و با وجود گسترش روز افزون صنایع مختلف حسابداری صنعتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در واقع می توان گفت صنایع مختلف نیازمند یک حسابدار ماهر و حرفه ای بوده که بتواند به موارد مختلفی همچون امور مالی، اقتصادی و از همه مهم تر صنعتی بپردازد. حسابداری صنعتی به صنایع مختلف کمک کرده تا ارزیابی درستی از وضعیت مالی شرکت خود داشته باشند و در آینده تصمیمات مهمی برای شرکت بگیرند. درادامه این مقاله قصد داریم تا به مزایای حسابداری صنعتی بپردازیم.    

حسابداری در صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فواید و مزایای گوناگونی برای صاحبان شرکت ها دارد که عبارتند از:      

1-تجزیه و تحلیل عملکرد مشاغل        

سوابق حسابداری که به وسیله حسابدار صنعتی ارائه می شود نشان دهنده نتایج و شرایط یک شرکت بوده و وضعیت مالی شرکت را آشکار می‌کند. در ضمن ارائه گزارش‌هایی مرتبط با سود و زیان شرکت می تواند کارایی و عملکرد بخش های مختلف تولیدی را نشان داده و همینطور نسبت گردش مالی، بدهی‌های مالیاتی وموارد دیگر را ارزیابی کند.          

2-مدیریت و نظارت بر جریان پول.         

با استفاده از حسابداری صنعتی می توان سرمایه درگردش و الزامات مالی یک شرکت را پیش بینی کرده و همینطور به کمک این اطلاعات بر جریان های مالی اتفاق افتاده نظارت کرد. درواقع در این نوع حسابداری هزینه های ضروری برای تهیه یک محصول فراهم شده و مواد اولیه ومنابع لازم را با توجه به این هزینه ها، تامین می کنند.

3- تطابق صورت حساب های شرکت با قوانین موجود

قوانین مالیاتی در گذشت زمان دائما دچار تغییر و تحول شده است و طبیعتا ضروری است که فرد حسابدار از قوانین جدید آگاهی داشته باشد و از آن قوانین برای  امور مالی استفاده کند. پرداخت به موقع بدهی های مالیاتی در زمان مقرر و تعیین شده باعث شده شرکت از پرداخت جریمه های سرسماور مصون بوده و از ضررهای آن جلوگیری شود. این مالیات ها شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش، مالیات بر درآمد و صندوق بازنشستگی و موارد دیگر می تواند باشد و با استفاده از حسابداری صنعتی می توان قوانین رابه درستی و به طور کامل به اجرا درآورد.

4- کمک به پیش بینی بودجه و سرمایه گذاری آینده شرکت

بودجه شرکت نقش بسیاری مهمی را در کلیه فرایندهای شرکت ایفا خواهد کرد و از این رو پیش بینی آن جایگاه بسیار مهمی داشته و باید با دقت زیادی انجام شود.اطلاعات و داده های محاسبات دوره های گذشته باعث می شود که حسابدار بودجه شرکت را به درستی پیش بینی کرده و درک درستی از آن داشته باشد.درحقیقت حسابدار صنعتی همه موارد و هزینه های ضروری را در نظر گرفته و با استفاده از آن می تواند بودجه لازم راپیش بینی کند و سرمایه ضروری را تخمین بزند.

5-جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت توسط افراد داخل یا خارج از شرکت    

شاید بتوان گفت  مهم ترین مزیت حسابداری صنعتی  جلوگیری از سرقت و کلاهبرداری افراد سود جو است.  درواقع با آشکار شدن و تعیین دقیق هزینه ها و درآمدهای یک شرکت از سواستفاده افراد مختلف  جلوگیری می شود ویا به حداقل ممکن می رسد و این از لحاظ اهمیت بسیاری دارد.

مواردی که تا اینجا گفته شد فقط بخشی از فواید یک حسابداری دقیق برای شرکت‌های صنعتی است و با توجه به این مطالب به نظر می‌رسد که برای انواع کسب و کار در صنایع مختلف این مبحث ضروری می‌باشد.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با مقوله حسابداری شرکت‌های صنعتی و نقش آن در تصمیمات مدیران شرکت آشنا کنیم. امیدواریم خواندن این متن برای شما کمک کننده باشد و بتواند دید بهتری به شما درباره این موضوع بدهد.

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *