حسابداری شرکت‌های صنعتی و طراحی سیستم حسابداری برای آنها :

حسابداری شرکتهای صنعتی -حساب آران چرتکه

حسابداری شرکت‌های صنعتی و طراحی سیستم حسابداری برای آنها :

حسابداری شرکت های صنعتی یک مقوله اصلی حسابداری دارد که محاسبه بهای تمام شده کالا و رویه های استفاده شده برای برآوردی منطقی و مناسب برای استفاده از حسابداری صنعتی در صنایع مختلف می باشد ولی در جریان استفاده از این سیستم اطلاعات بسیار ارزنده ای در ارتباط با نوع هزینه و بهای مصرف شده، محل وقوع انها، و دلایل افزایش یا کاهش قیمت بهای تمام شده و تاثیرات ناشی از این تغییرات را در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل این اطلاعات و تصمیم گیری به موقع براساس اصول و روش های این سیستم به شرکت ها کمک می‌کند از انحرافات و اشتباهات محتمل در مسیر رسیدن به اهداف مورد نظر را  پوشش داده و از پرداخت هزینه های غیرضروری جلوگیری میکند.

مفاهیم:

در حسابداری شرکت های صنعتی ابتدا باید اقدام به شناخت مفاهیم موجود در در حسابداری صنعتی را انجام دهیم. به طور کلی پس از پرداخت هزینه و به دست اوردن خدمت یا محصول مورد نظر اقدام به دسته بندی هزینه مربوط میکنیم، در حسابداری صنعتی هزینه های موجود را با سه مفهوم کلی می شناسیم: بها، هزینه و زیان. بها را منابع مصرف شده جهت تحصیل منافع دیگر می‌گوییم که دارای منافعاتی باشد. هزینه را به منابعی که در گذشته مصرف شده و منافع آن دریافت شده و اثری از ان باقی نمانده است. و زیان را مخارجی که نافع هزینه باشد می گویند که غیرارادی و در جهت خلاف منافع شرکت است. در ابتدای مراحل شناخت و تخصیص بها ابتدا باید بها های موجود را در گروه های مشخص و معنی داری تقسیم بندی کنیم که به این گروه ها اصطلاحا مخزن بها گفته می‌شود و محرک بهایابی که باعث تغییر در سطح بها میشود باعث تغییرات در مخازن بها می شود. موضوع بهایابی را میتوان هر محصول، خدمت، فعالیت، مشتری، یا دایره تولیدی واحد سازمانی و غیره که مدیریت قصد دارد بهای ان را محاسبه کند تعریف کرد که باعث به وجود امدن مراحل بهایابی می شود. مراحل بهایابی را میتوان به دو بخش انباشت بها و تسهیم بها تقسیم کرد که انباشت بها همان تعریفی بود در مخازن بها انجام میدادیم ولی در تسهیم بها ما با مفهوم مستقیم یا غیرمستقیم بودن بها اشنا می شویم. مستقیم بودن تسهیم به معنای مقرون به صرفه بودن تخصیص بها است که اصطلاحا رهگیری نیز نامیده می شود. غیرمستقیم بودن به مقرون به صرفه نبودن بها که به ان تسهیم بها نیز گفته می شود. به طور کلی هزینه ها را به دسته های مختلفی میتوان دسته بندی کرد چرا که در حسابداری صنعتی ما با شرایط و اتفاقات مختلف روبرو هستیم و دسته بندی های مختلف بها به این سیستم کمک شایانی میکند.

به طور کلی در شرکت های صنعتی مختلف با رویکرد مستقیم و غیرمستقیم بودن بها، با سه حساب سروکار داریم: حساب مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار ساخت. مواد مستقیم را موادی می‌گوییم که به منظور تولید خرید و وارد فرایند تولید شده باشد و دستمزد مستقیم را دستمزد کارگران و افرادی که به طور مستقیم با فرایند تولید ارتباط دارند، می‌گوییم و در آخر هر بها ی را که دو حساب قبلی قرار نگیرند را در حساب سربار قرار میدهیم که به جمع سه حساب فوق در فرایند بهای تمام شده بهای تولید یا تبدیل نیز می‌گوییم.

سیستم های هزینه یابی

در ادامه طراحی سیستم حسابداری صنعتی برای یک شرکت نیازمند سیستم های هزینه یابی نیز هستیم که میتوان به سیستم هزینه یابی مرحله ای یا سیستم هزینه یابی سفارش کار اشاره کرد که هر کدام از طرق مختلفی به اهداف مورد نظر حسابداری صنعتی می رسند. در هر واحد صنعتی باید توجه داشت که محصولات تولید شده دارای ویژگی های منحصر به فرد و متفاوتی هستند و ممکن است که تولید ان ها همزمان باشد که در این صورت از سیستم بهایابی سفارش کار استفاده می شود و با توجه به این که ویژگی های هر سفارش متفاوت است، بهای تمام شده هر سفارش نیز متفاوت بوده و در نتیجه هزینه های تولید هر سفارش به صورت جداگانه در یک حساب ویژه همان سفارش شناسایی و طبقه بندی می شود.اگر واحد صنعتی تولیداتی انبوه و یکسان داشته باد          و به طور پیوسته و مداوم به تولید بپردازد، از سیستم هزینه یابی مرحله ای استفاده میکنیم  که در این سیستم هر مرحله یک مرکز هزینه است و هزینه های تولیدی مربوط به ان در همان مرکز ضبط و نگه داری می شوند، در نتیجه برای هر دایره تولیدی یک حساب جداگانه در نظر گرفته می شود.

در رابطه با دوایر حسابداری صنعتی میتوان به دوایر تولیدی و پشتیبانی اشاره کرد که دوایری را که مستقیما در عملیات اصلی و تولید محصول در واحد صنعتی دخیل باشند را دوایر تولیدی یا اصلی و دوایری که به طورمستقیم در تولید محصول دخالت نداشته ولی خدماتی به سایر دوایر ارائه می‌دهند، دوایر خدماتی نامید .

 

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *