آنچه که باید از سامانه مودیان مالیاتی بدانید

از سامانه مودیان مالیاتی چه می دانید؟

تمام مودیان مالیاتی با سامانه مودیان، آشنایی دارند. سامانه ای که هدف از راه اندازی آن گردآوری و سامان دهی اطلاعات مربوط به مالیات دهندگان است. بر طبق قوانین مالیاتی کشور، این سامانه در تاریخ های مشخصی به تمام مالیات دهندگان فراخوان داده و مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می شوند. برطبق قانون تمام اشخاص حقیقی، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مکلف هستند در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌ نام کنند. بارزترین هدف این سامانه ممانعت از فرار مالیاتی مودیان و پایان دادن به روش ارزیابی برای رسیدگی به پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می ‌باشد. اگر قصد دسترسی به این سامانه را دارید به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir  مراجعه کنید.

قانون سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از چه زمانی اجرا می شود؟

از آبان 1398 قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی در حال اجرا می باشد. بر اساس مصوبه قانون پایانه های فروشگاهی، تمام افرادی که مشمول مالیات هستند، ملزم به ثبت نام در این سامانه و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هستند. در این سامانه هر مودی مالیاتی دارای کارتابل یا کارپوشه بوده و این کارتابل تنها راه ارتباطی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می‌باشد. تمامی مشمولین مالیات باید صورتحساب‌های‌ الکترونیکی خود را در زمان فراخوان های اعلام شده در سامانه مودیان ثبت کنند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که اظهارنامه ها و صورت وضعیت های خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

مالیات

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

قانونی که اشخاص مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مشخص کرده، متن بند ج ماده یک قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی است. بر اساس بخش های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات ‌های مستقیم مصوب سال 1366 کلیه صاحبان مشاغل اعم از صنفی، غیر صنفی و اشخاص حقوقی جزو مشمولین این قانون هستند. افراد موظف برای  ثبت نام در این سامانه به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مشاغل (صاحبان کسب و کاری که فعالیت تجاری خودشان را دارند.)
  • شرکت های تجاری (تمام اشخاص حقوقی که شرکت شان را به ثبت رسانده و کد اقتصادی دریافت نموده اند)

در مجموع شرکت ‌هایی مانند شرکت ‌های سهامی خاص، سهامی عام، شرکت ‌های با فعالیت ‌های محدود، شرکت ‌های حقوقی، موسسه‌های خیریه، بنیادها، موسسه ‌های غیرانتفاعی و اشخاص حقیقی که به‌ عنوان فعالان تجاری مشغول به کار هستند، مشمول این قانون می باشند. همچنین افراد حقیقی و حقوقی که از طریق اجاره واحدهای مسکونی، تجاری، درآمدهای شامل حقوق و دستمزد، خرید و فروش کالا و ارائه خدمات کسب درآمد می کنند، مشمول قانون سامانه مودیان هستند. تاجرانی که به عنوان فعال اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی فعالیت می کنند  و سود معاملات سالانه آنها از مبلغ پیشنهادی هیئت وزیران بیشتر باشد، مشمول این قانون می شوند.

چه کسانی نباید در سامانه پایانه های فروشگاهی ثبت نام کنند؟

برخی از مودیان مالیاتی هستند که مشمول ثبت نام در سامانه مودیان نیستند. صاحبان مشاغلی که در حوزه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مصوبه های هیئت وزیران، طبق تبصره ماده ۲ قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان، نیازی به ثبت نام در این سامانه را ندارند. البته کسب و کارهایی که برای آنها صدور صورتحساب های الکترونیکی مقدور نیست، جزو مودیانی می باشند که معاف از ثبت نام در سامانه هستند. دو گروه مشمول این کسب و کارها هستند که عبارت هستند از:   

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ قانون مالیات‌ های مستقیم مانند فعالیت ‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغانداری، احیای مراتع، جنگلها و باغ درختان (از هر نوع)
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم مانند کارگاه ‌های فرش بافی، صنایع دستی، شرکت‌ های تعاونی و اتحادیه‌ های تولیدی.
سامانه مالیاتی پایانه های فروشگاهی

گام هایی که برای ثبت نام در سامانه باید طی کنید؟

بیشتر مودیان مالیاتی با نحوه ثبت‌ نام، ارسال صورتحساب های الکترونیکی و زمان ارسال آنها اطلاعات کمی دارند. معمولا برای ثبت ‌نام در سامانه مودیان چهار گام اساسی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • اولین گام؛ ثبت نام در نظام مالیاتی
  • دومین گام؛ صدور گواهی برای گرفتن امضای الکترونیکی
  • سومین گام؛ دریافت شناسه یکتای یا حافظه مالیاتی از طریق ورود به سامانه

چهارمین گام: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب‌های الکترونیکی

مودیان مالیاتی

مزیت های سامانه مودیان

بی شک یکی از اصلی ترین راه هایی که بین دولت و شهروندان یک کشور ارتباط برقرار می کند، سامانه مودیان است. هر چند از دیدگاه بسیاری از مودیان این سامانه چالش های زیادی به همراه دارد؛ اما برای مودیان فوایدی دارد که شامل موارد ذیل می باشد:

  • شفافیت در دسترسی به اطلاعات برای پرداخت مالیات
  • کاهش هزینه های مودیان مالیاتی بابت مراجعه حضوری سازمان امور مالیاتی
  • افزایش سرعت و دقت به دلیل ارائه صورت های مالی به صورت آنلاین
  • جلوگیری از جعل داده های مالیاتی شهروندان
  • سهولت در پرداخت مالیات به علت استفاده از فناوری برای پرداخت مالیات

شرکت حساب آریان چرتکه مجموعه ای است که با داشتن افراد مجرب و حرفه ای می تواند شما را درباره سامانه مودیان مالیاتی راهنمایی کرده و در طی مراحل ثبت نام  در این سامانه همراهی کند.

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا 09394104688 تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *