نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده-chortkeh20-com

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

در حالت کلی در انواع مختلف فعالیت های اقتصادی،در نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده از روش‌های مختلفی محاسبه می گردد. همین موضوع باعث شده تا محاسبه مالیات بر بهای افزوده برای یکسری از کسب و کارها با گروه دیگری از کسب و کارها و ارائه دهندگان خدمات به صورت کامل متفاوت باشد.

در حالت کلی مالیات بر ارزش افزوده به چهار بخش کلی طبقه بندی می گردد.

اولین آنها حساب مالیات بر ارزش افزوده در هنگام خرید خدمات و کالاهای متنوع و دومی حساب مالیات بر بهای افزوده در هنگام فروش خدمات و کالاهای متنوع و سومین حساب عوارض در هنگام خرید کالا و خدمات مختلف و آخرین آنها حساب عوارض فروش خدمات و کالاهای مختلف می باشد.

همچنین مبلغ مالیات بر ارزش افزوده با توجه به ارزشی که کالا و یا خدمات مورد نظر دارد تعیین شده و لازم است تا پرداخت گردد.

این رقم به عنوان رقم مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب کالا و خدمات درج شده و در هنگام خرید پرداخت می‌شود در صورتی که برای کالا یا خدمات مورد نظر صورتحساب در نظر گرفته نشده باشد می توان از سند و مدرکی که نشان دهنده ارزش واقعی کالاها و خدمات می باشد استفاده کرد و از طریق آن رقم مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات مورد نظر را تعیین نمود.

از جمله مواردی که از پرداخت مالیات ارزش افزوده استفاده می کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

  • تجهیزات به کار رفته در فرودگاه ها و خطوط هوایی
  • تخلفات لحاظ شده به هنگام خرید یک محصول و یا کالا و خدمات
  • تمامی اموال غیر منقول که به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق دارد
  • تمامی محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور که فرآوری نشده باشند
  • کلیه خدمات در زمینه حمل و نقل عمومی از هر نوعی که باشد یعنی چه از نوع ریلی، هوایی، دریایی، زمینی، برون‌شهری و درون‌شهری و غیره