مالیات حقوق و تبصره های آن

salary tax chortkeh20-com

مالیات حقوق و تبصره های آن

شرکت حساب آرایان چرتکه قصد دارد در این مقاله شما را با مالیات حقوق و تبصره های مربوط به آن آشنا کند. در این مقاله می توانید با مهمترین تبصره های مالیات و حقوق آشنا شوید ، بنابراین شرکت حساب آرایان چرتکه پیشنهاد می کند ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مسائل حقوقی و حسابداری پیشنهاد می کنیم با شماره های ۰۹۱۲۰۰۴۵۳۸۴ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق پست الکترونیک info@chortkeh20.com با شرکت حساب آرایان چرتکه در ارتباط باشید.

مالیات حقوق چیست ؟

 

طبق ماده ۸۲ میزان درآمدی که یک شخص حقیقی در حضور شخص دیگری جهت ارائه نیروی کار خود اشتغال می کند، بر حسب مدت و به صورت نقدی یا غیر نقدی حقوق آن محاسبه می گردد. این دسته از افراد شامل مالیات دهندگان بر درآمد حقوق می باشند.

طبق تبصره آن درآمدی که در زمان مأموریت های خارج از کشور با استفاده از منابع ایرانی به اشخاص ارائه می گردد، شامل مالیات دهندگان بر درآمد هستند.

بنابر ماده ۸۳ درآمد حقوق و مزایای مربوط به یک شغل از جمله مستمرات آن و یا غیر از مستمر باید پس از کسر معافیت ها تعیین شود. طبق تبصره گفته شده در این قانون هزینه ها و درآمدهای غیر نقدی مالیات شامل موارد زیر شده و نحوه محاسبه آنها در بخش پایین گفته شده است :

  • اتومبیل های اختصاصی با راننده حدود ۱۰% و خودروهای بدون راننده ۵% باید از حقوق و مزایای مستمرات نقدی آن کسر شده ، سپس در ماه بعد وجهی از حقوق کارمندان کسر می گردد.
  • مسکن همراه با اثاثیه حدود ۲۵% و مسکن های بدون اثاثیه حدود ۲۰% باید از حقوق و مزایای مستمرات نقدی آن کسر شود. جهت کسر بخشی از وجه حقوق کارمند در ماه بعد بر اساس وضعیت گفته شده در بخش بالا از حقوق کارمند کسر می شود.
  • سایر وجه های غیر نقدی که معادل قیمت تمام شده آن است برای پرداخت کننده به عنوان حقوق در نظر گرفته می شود.

بنابر ماده ۸۴ مالیات حقوق، حدود ۱۵۰ برابر حقوق فرد بر اساس جداول حقوقی موضوع ماده ۱ قانون نظام هماهنگ باید پرداختی کارکنان دولت انجام شود. در مصوب ۱۳۷۰ درآمد سالانه مالیات حقوق تمامی افراد حقوق بگیر اعم از کارگران، باید از یک یا چند منبع برای پرداخت مالیاتی خود معاف شوند.

طبق ماده ۸۵ مالیات حقوق میزان هزینه مالیات بر درآمد در رابطه با کارکنان دولت با توجه به قانون نظام هماهنگ می بایست طبق مصوب ۱۳۷۰ شهریور انجام گردد. پس از کسر معافیت های مشخص شده در این قانون باید به نرخ ۱۰% از مابقی حقوق افراد دریافت شود.

اشخاصی که حقوق پرداخت می کنند باید در زمان پرداخت مالیات بر اساس مقررات ماده ۸۵ میزان مالیات را محاسبه کرده و آن را کسر نمایند.

بنابر ماده ۸۷ مالیات حقوق، اضافه حقوق پرداختی برای مالیات بر درآمد بر اساس قوانین گفته شده تعیین می گردد. مشروط بر این است که پس از انقضاء تیر ماه سال بعد می بایست با درخواست کتبی شخص حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی در محل سکونت فرد مورد نظر ارسال شود.

طبق ماده ۸۸ مالیات حقوق، اشخاصی که مقیم در خارج از کشور هستند و در ایران نماینده ای ندارند باید حقوق دریافت کنند. افراد حقوق بگیر موظفند که در طی ۳۰ روز پس از تاریخ دریافت حقوق مالیات تعلق گرفته نامه ای نوشته و به اداره امور مالیاتی ارسال نمایید و بر اساس قانون این فصل، در اداره امور مالیاتی به محل سکونت فرد حقوق بگیر رفته و شما هزینه ای را پرداخت نمایید.

بنابر ماده ۸۹ قانون، صادر کردن پروانه خروج از کشور جهت افراد اتباع خارجی، از مالیات معاف می شوند. افراد معاف شده موظفند مفاصات حساب مالیاتی، از مدیران اشخاص حقوقی ایرانی مبلغی را دریافت نمایند. این عمل هنگامی صورت می گیرد که شخص پشت قرارداد از مدیران اتباع خارجی باشد.

 

طبق ماده ۹۰ مالیات حقوق در کارهای پرداختی اشخاص پرداخت کننده حقوق می بایست مالیات تعلق گرفته به آنها را پرداخت نکنند یا کمتر از میزان واقعی آن بپردازند. در اداره امور مالیاتی محلی برای افراد حقوق بگیر وجود دارد که طبق تبصره ماده ۸۲ اداره امور مالیاتی موظف است مبلغ تعلق گرفته شده را جهت اضافه جرائم محاسبه می کنند و به پرداخت کننده ارسال می نمایند.

salary tax and its notes chortkeh20-com

درآمدهای حقوقی بر اساس ماده ۹۱

  • کارفرما ها و مأموریت های سیاسی خارجی در ایران نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت اتباع به شرط معامله متقابل و مدیران و اعضاء هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد به قوانین پایبند بوده و مبلغی را دریافت می کنند. اما در صورتی که درآمد حقوق دریافتی از این مجموعه ها مذبور به تابع جمهوری اسلامی نباشد مبلغی دریافت نمی شود.
  • مدیران و اعضاء هیئت مأموریت های کنسولی در خارج از ایران به همراه کارمندان مجموعه خود که مبلغی را دریافت می کنند موظفند مبلغی را جهت این نوع مالیات پرداخت نمایند.
  • کارشناس های خارجی که به دولت جمهوری اسلامی باور دارند می توانند از محل های بلا عوض فنی و اقتصادی خارجی به ایران نیز اعزام شوند.
  • کارگران سفارت خانه و کنسولگری ها، به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی در خارج از کشور نسبت به درآمد حقوق دریافتی شان باید اهمیت داد اما اگر این افراد دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی نباشند حق دریافت درآمد را ندارند.
  • حقوق افراد بازنشسته از مستمری و پایان خدمت افراد پرداخت می شود. که در موقع بازنشستگی افراد پس از کار افتادگی حقوق دریافت می کنند.
  • هزینه های سفر که متعلق به رونق کسب و کار است شامل : دریافت کنندگان درآمد حقوق هستند.

مالیات دارایی

مالیاتی که بر پایه منابع مالیاتی ثروت یا دارایی مالک است، جهت نگهداری و به دست آوردن ملک مالیات دارایی گفته می شود. مالیات معمولاً جهت مکانیزمی برای تعدیل ثروت استفاده می شود. مالیات دارایی معمولاً برای اختلاف دارایی و ثروت اشخاص در جامعه صورت می گیرد.

بنابر طبقه بندی مالیاتی بین المللی مالیات هایی که بر دارایی مکرر می شوند باید مالیاتی را بر اساس سود خالص هزینه دریافت کنند.

مالیات حقوق ایثارگران

بنابر بند ۱۳ ماده ۹۱ قانون مالیات حقوق درآمدهای حقوقی که شامل پرداخت به ایثارگران می شود شامل موارد زیر می شود :

  • طبق بند ۱۳ ماده ۹۱ درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلط دولتی در ایران شامل افراد نظامی و انتظامی می شود.
  • قوانین استخدامی در وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی مبلغی پرداخت شده و این افراد را از پرداخت مالیات معاف می کردند.
  • ایثارگران شاهد، آزادگان و جانبازان از پرداخت صد در صدی این نوع مالیات  معاف شده و سایر موارد از جمله مستمرات و غیر مستمر جزء معاف شدگان محسوب می شوند.
  • بر اساس ماده ۵۶ مالیات حقوق ۱۰۰% از حقوق و موارد فوق العاده شغل آنها برای پرداخت مالیات معاف شده و حقوقی به آنها پرداخت می شود.

سیستم الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق

با توجه به پیشرفت علم بسیاری از فعالیت های حسابداری و مالیاتی به صورت اینترنتی انجام می شوند. سازمان امور مالیاتی جهت بهبود و آسانتر شدن دریافت مالیات بر درآمد و جذب رضایت مخاطبان این حوزه سیستمی را طراحی کرده اند که دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد به شکل مکانیزه در آن ثبت شده است. سیستم الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق یک کمک حسابدار فوق العاده و ایده آل در زمینه رسیدگی به امور و خدمات اظهار نامه های مالیاتی، قوانین کار، حسابداری و … می باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان از شرکت حساب آرایان چرتکه می توانید با شماره ۰۹۳۹۴۱۰۴۶۸۸ تماس بگیرید. شرکت دانش محور، جوان و خلاق حساب آرایان چرتکه با استفاده از کارشناسان خبره می تواند شما را در این مسیر هدایت کند و شما می توانید از خدمات متمایز این شرکت بیشترین بهره را ببرید. جهت مشاوره و دریافت خدمات این شرکت می توانید از طریق پست الکترونیکی chortkehh@gmail.com با شرکت حساب آرایان چرتکه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *