مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟-chortkeh20-com

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده پارامتری است که در قوانین تجاری کشور عزیزمان ایران دارای تعریف مشخص می باشد .

مالیات بر ارزش افزوده در طی سال های اخیر توسط دولت وضع شده است.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای حساب کسب و کار هستند مشمول مالیت بر ارزش افزوده هستند.

از مرحله تولید تا توزیع به صورت کامل دریافت می گردد و به خزانه دولت واریز می شود به عنوان مثال زمانی که یک پوشاک تولید می گردد.

زمانی که این پوشاک به دست مصرف کننده برسد خدمات بسیار زیادی بر روی آن اعمال می گردد که برای تکمیل خدمات نیاز است تا مالیات جداگانه پرداخت شود.

در حالت کلی این مالیات به سه دسته کلی طبقه بندی می گردد که این سه دسته به ترتیب مصرفی ، تولیدی و درآمدی می باشد و تمامی افرادی که مشمول پرداخت این نوع مالیاتها هستند باید نسبت به پرداخت آن  اقدام نموده و همچنین در صورتی که این مبلغ به صورت به موقع و در حد مقرر به خزانه دولت واریز نشود فرد خاطی شامل جریمه هایی می گردد.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده

بسیاری از افراد فکر می کنند که این نوع مالیات فقط به مصرف کننده تعلق می گیرد اما باید بگویم که به هیچ وجه این طور نیست و حتی تولیدکننده کالا و خدمات هم موظف است تا مالیات ارزش افزوده کالا و خدمات خود را به صورت کامل بر خزانه دولت واریز نماید و این تفاوتی است.

در هنگام خرید به عنوان مالیات ارزش افزوده به فروشنده داده شده و همچنین مالیات ارزش افزوده ای است که در هنگام فروش از مصرف کننده دریافت شده است.

البته در مورد مالیات ارزش افزوده یکسری استثنا نیز وجود دارد،

به عنوان مثال تولید کنندگان کالا و خدماتی که در مناطق ویژه اقتصادی به تولید کالا و خدمات خود مشغول هستند نیازی نیست که مالیات ارزش افزوده پرداخت نماید البته این موضوع به این صورت می باشد که تمام مبادلات کالا و خدمات آنها در محدوده منطقه ویژه اقتصادی صورت بگیرد.

در صورت هرگونه سوال و یا مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ تماس حاصل فرمایید.