سامانه جامع انبارها و نکاتی درباره آن

samaneh-anbar

سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها و روندی که در ترخیص کالا طی می شود اهمیت بسیار زیادی دارد. ثبت کالاها در انبارها روندی طولانی و پیچیده است. هر صاحب کسب و کاری بخواهد محموله تجاری خود را برای مدتی در انبار نگه دارد، باید ابتدا برای ثبت انبار در این سامانه اقدام کند. این سامانه به وسیله دولت برای اجرای سیاست جلوگیری از قاچاق انواع کالاها و احتکار روی کار آمده است. با ثبت نام در این انبارها که حاوی کالاهایی هستند که با پشت سر گذاشتن مرحله های قانونی وارد کشور شده اند با کشف انبارهای ثبت نشده در سامانه مورد نظر می توان کالاهای قانونی را از کالاهای قاچاق تفکیک کرد.  

در این سامانه می توان همه مراکزی که کالاها به آن وارد شده و مدتی نگهداری شده اند و بعد از آن بیرون آمده اند را ثبت نام کرد. این مراکز شامل مکان هایی مثل سردخانه ها، سوله ها و سیلو ها هستند. صاحبان کسب و کارها برای دریافت مدیریت برنامه و صدور بیمه نامه گمرکی به ثبت انبار خود در سایت جامع انبارها نیازمندند.

samaneh-jame-anbarha

انواع انبار برای نگهداری از کالاهای مختلف

انبارها در سامانه جامع انبارها دارای دسته بندی های مختلفی هستند. این نوع مکان ها بر طبق موقعیت فیزیکی، موجودی و خدمات آن مورد استفاده قرار گیرند. در واقع، این فضاها بر طبق ساختاری که دارند، بر اساس کالاهایی که در خود نگهداری می کنند و بر طبق خدماتی ارائه می کنند دسته بندی می شوند. هر دسته ای نیز به انواع گوناگونی تقسیم می شود. هر صاحب کسب و کاری بر طبق موقعیت محموله تجاری که قصد نگهداری از آن در انبار دارد، دست به انتخاب فضای مناسب می زند.

انبارها بر طبق موقعیت فیزیکی که دارند به انواع پوشیده، سرپوشیده و باز تقسیم می شوند. انبار پوشیده جایی است که همه ابعاد و بخش های آن بسته است. اما انبار سرپوشیده جایی است که تنها به سقف و ستون مجهز است و دور و بر آن پوششی ندارد. بر طبق تعریف سامانه جامع انبارها انبار باز مکانی است که هیچ نوع پوششی در بالا و اطراف نداشته باشد. از این انبارها بیشتر برای نگهداری خودرو و ماشین آلات بهره می برند. این مکان ها از نظر موجودی به دسته بندی انبار مواد اولیه، لوازم مصرفی، محصولات در حال ساخت و محصولات ساخته شده و غیره تقسیم بندی می شوند.  

jame-anbarha

نکاتی مهم درباره سامانه جامع انبارها

از نکات مهمی که در سامانه جامع انبارها باید به آن توجه شود این است که فقط بهره بردار واحد باید برای ثبت اطلاعات در این سامانه اقدام کند. مالک یا انباردار نمی توانند این کار را انجام دهند. بهره بردار همان فرد حقوقی یا حقیقی است که از واحد انبار استفاده می کند. ضمن اینکه نگهداری و مدیریت انبار بر عهده او است. بین بهره بردار با انباردار و مالک فرق وجود دارد. مالک کالا کسی است که مالک کالای موجود در انبار محسوب می شود. او مسئولیتی در برابر نگهداری از آن ندارد. انبار نیز کسی است که مسئولیت بررسی، ثبت ورود و خروج کالاها را بر عهده دارد. به همین دلیل بهره بردار فرد دیگری به شمار می آید.  

در زمان وارد کردن اطلاعات در سامانه جامع انبارها باید نهایت دقت را به خرج داد. به دلیل این که هر گونه مغایرتی می تواند به پرداخت هزینه منجر شود. لازم است برای این کار از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه کمک گرفته شود.

samaneh-anbar

مزایای سامانه جامع انبارها

از مزایای سامانه جامع انبارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این سامانه امکان مدیریت همه اطلاعات در کنار احراز هویت وجود دارد. در واقع، این کار با هماهنگ کردن اطلاعات هویتی و اعتبارنامه های مدیریت صورت می گیرد.
  • استفاده از این سامانه ساده است و لازم نیست مدام و پشت سر هم رمز عبور وارد شود.
  • از امنیت بالایی نیز برخوردار است و احتمال حمله های هکری به آن وجود ندارد.
  • با وجود چنین سامانه ای مسئولیت واحد آی تی در کسب و کار کمتر می شود، زیرا همه چیز به صورت اتوماتیک در رابطه با نام کاربری و کلمه عبور انجام می شود.
  • در زمان ثبت نام در این سامانه امکان صدور بارنامه برای کد پستی ثبت شده در آن وجود دارد.
  • خدمات بیمه ای مثل آتش سوزی به مکان هایی داده می شود که در این سامانه ثبت نام کرده باشند.
  • اگر بعد از ثبت نام در این سامانه هر نوع سند حمل و نقلی مثل بارنامه برای آن واحد صادر شود، پیامکی شامل اطلاعات حمل صورت گرفته به آن مکان و کاربر ثبت کننده واحد ارسال می شود و فرد در جریان همه امور مربوط به کالاها خواهد بود.
  • اگر فرد در جریان حمل کالاها نباشد، با اطلاع رسانی و ارسال پیامک می تواند مانع از سوء استفاده شود.
  • انبارها می توانند با استفاده از امکانات رایگانی که سامانه جامع انبارها به آنها می دهد به کار انبارداری مشغول شوند.
  • حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *