خدمات حسابداری و اهداف کسب و کارها در استفاده از این خدمات

خدمات حسابداری و اهداف کسب و کارها در استفاده از این خدمات

برای اینکه کسب و کاری با مدیریت مالیِ قوی داشته باشید نیاز دارید تا از خدمات حسابداری استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهند که یکی از دلایل اصلیِ شکست بسیاری از استارت آپ‌ها در کشورهای مختلف، مدیریت مالی ضعیف است. مشکل و ضعفی که با برون‌سپاری امور حسابداری به افراد و شرکت‌های متخصص در این زمینه، به آسانی قابل برطرف شدن است. این نوع از برون‌سپاری، صرف نظر از اندازه کسب و کارها مزایای زیادی برای آنها در پی خواهد داشت. از جمله تسهیل جریان نقدینگی، عملیات و برنامه ریزی‌های مالی، کمک به انطباق بهتر با قوانین و … با این نوشته همراه باشید تا در مورد دلایل نیاز کسب و کارها به خدمات حسابداری و انواع این خدمات بیشتر بدانید.

تعریف خدمات حسابداری

خدمات حسابداری، مجموعه ای از خدمات مرتبط با مدیریت مالی هستند که کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای موفقیت به اینگونه خدمات نیاز دارند. این خدمات، انواع و زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. از مشاوره مالیاتی گرفته تا پیگیری هزینه‌ها و درآمدها، ثبت دقیق سوابق مالی و مالیاتی و چندین مورد دیگر همگی جزو خدمات مذکور محسوب می‌شوند. حسابداران با تشخیص مسائلی که سودآوری و رشد کسب و کارها را محدود می‌کنند، علاوه بر مالیات و سوابق، به امور مشتریان نیز سرو سامان می‌دهند. در کل می‌تواند خدمات حسابداری را به سه بخش اصلیِ خلاصه کردن امور مالی، ارزیابی و گزارش‌دهی تقسیم کرد.

خدمات حسابداری، متنوع اند و اغلب شرکت‌ها به همه یا تعداد زیادی از این خدمات نیاز دارند

اهداف کسب و کارها و سازمان‌ها در استفاده از خدمات حسابداری

هدف اول در استفاده از خدمات حسابداری: ردیابی تراکنش‌ها و داده‌های مالی

یکی از رایج‌ترین انواع خدمات حسابداری، درج و ثبت مستندات و تراکنش‌های مالی است. کل فرآیند حسابداری بر اساس این مستندات مالی استوار است. پس از ثبت داده‌های مالی، می‌توانید از آنها در هر زمان که بخواهید استفاده کنید. همچنین می‌توانید الگوها را با مقایسه و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در داده‌های فعلی با داده‌های گذشته پیدا کنید. در نتیجه، این جنبه از حسابداری به شما کمک می‌کند تا عملکرد شرکت خود را در طول زمان به خوبی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید. برای ثبت داده‌های مالی، حسابداران از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. نرم‌افزارهای حسابداری به حسابداران کمک می‌کنند تا تراکنش‌های مالی را به صورت دقیق و مرتب در سیستم حسابداری ثبت کنند. نرم‌افزارهای حسابداریِ مدرن، امکانات متنوعی دارند از جمله امکان ایجاد گزارشات مالی، مدیریت بودجه، پیگیری بدهی‌ها و بستانکاری‌ها و … علاوه بر این، حسابداران برای ثبت تراکنش‌های مالی از اسناد مالی مختلفی مانند فاکتورها، رسیدهای پرداخت، سندهای حسابداری و سایر اسناد مرتبط استفاده می‌کنند.

هدف دوم؛ برنامه ریزی و بودجه بندی

اکثر کسب و کارهای کوچک برای تامین مالی خود با مقداری مشخص و محدود از منابع مالی و اعتباری کار می‌کنند. بنابراین برای برآورد دقیق منابعِ مورد نیاز اینگونه کسب و کار‌ها، انجام برنامه ریزی و بودجه بندی ضرورت دارد. برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی بر اساس سوابق تراکنش‌های مالی، قابل انجام هستند و بعد از این دو است که پیش بینی روندهای آتیِ کسب و کارها امکان پذیر می‌شود. در کل، حسابداری به مدیریت کمک می‌کند تا از قبل، برنامه ریزی کرده و در کوتاه مدت و بلند مدت به درستی منابع مالی را استفاده کند.

هدف سوم؛ تصمیم گیری‌های مدیریتی درست

اکثر تصمیم گیری‌های مدیریتی، تنها با کمک سوابق حسابداری قابل اتخاذ هستند. مدیران از خدمات حسابداری و گزارش‌های مالی برای بهبود کارایی عملیاتی و سودآوری سازمان خود استفاده می‌کنند. تصمیمات مهمی مثل انتقال فعالیت‌های شرکت به مکان جدید و دیگر تصمیماتی که مستقیما بر سود و زیان شرکت تاثیر می‌گذارند بر اساس اینگونه از گزارشات و داده‌های حسابداری گرفته می‌شوند.

نیاز مدیران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ به خدمات حسابداری

چهارمین هدف مهم در استفاده از خدمات حسابداری؛ ارزیابی عملکرد تجاری

خدمات حسابداری به اندازه گیری موفقیت‌ها و شکست‌های مالیِ شرکت‌ها کمک زیادی خواهد کرد. صاحبان مشاغل به کمک خدمات حسابداری می‌توانند درک کنند که کسب و کار آنها در طول زمان، چقدر سود یا زیان ایجاد کرده است. بررسی منظم گزارشات حسابداری به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا مشکلات را در مراحل اولیه تشخیص دهند. در نتیجه قبل از بزرگتر شدن مشکلات مالی به آنها رسیدگی خواهد شد.

 

پنجمین هدف مهم در استفاده از خدمات حسابداری؛ پی بردن به توان مالی

مالکان، سهامداران، سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان همگی جزو افرادی هستند که به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم از خدمات حسابداری سود می‌برند. بسیاری از این افراد نیاز دارند از وضعیت مالی شرکت‌های مرتبط با خود، آگاهی کافی داشته باشند. خب، این گزارشاتِ حسابداری هستند که چنین هدفی را محقق می‌کنند و وضعیت مالی واقعی شرکت‌ها را نشان می‌دهد. این گزارش‌ها، مبلغِ دارایی‌ها و بدهی‌ها، سود و زیان و میزان سرمایه‌گذاری در شرکت را به کارفرما یا سرمایه گذاران نشان می‌دهند.

ششمین هدف؛ آشکار سازی مسیر نقدینگی

بسیاری از کسب و کارهای کوچک به دلیل مدیریت ضعیف نقدینگی سقوط می‌کنند. وقتی در فعالیت‌های روزمرۀ کسب و کار خود غوطه ور هستید و از خدمات حسابداری حرفه ای استفاده نمی‌کنید احتمال اینکه مسیر نقدینگی را گم کنید بسیار زیاد است. خدمات حسابداری میزان و مسیر نقدینگیِ کسب و کار شما را آشکار و روشن می‌سازند. همچنین به شما می‌گویند که چقدر به دیگران مدیون هستید و دیگران چقدر پول به شما بدهکار هستند. با استفاده از این دانش، در مدیریت تعهدات خود موفق‌تر خواهید بود و می‌توانید احتمال ورشکستگی یا بحران مالی را کاهش دهید.

هفتمین هدف مهم در استفاده از خدمات حسابداری؛ تامین مالی

هنگامی که یک سازمان برای جذب اعتبار دهندگان یا سرمایه گذاران تلاش می‌کند باید داده‌ها و برآوردهای پولی صحیحی را به آنها ارائه دهد. این داده‌ها تنها به کمک خدمات حسابداری حرفه ای قابل استخراج و ارائه هستند. وام دهندگان از این اطلاعات حاصل از حسابداری استفاده می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا وام دادن به شما ارزش ریسکش را دارد یا خیر. سرمایه گذاران نیز بر اساس همین داده‌ها تصمیم به سرمایه گذاری می‌گیرند. آنها با بررسی داده‌های حسابداری به این نتیجه می‌رسند که سازمان شما قابل اعتماد است و ارزش سرمایه گذاری را دارد. بعد از این نتیجه گیری، آنها منابع پولی خود را به سازمان شما منتقل کرده و اعتبار ایجاد می‌کنند.

تاثیر مستقیم گزارشات حسابداری بر موفقیت در جلب اعتماد شرکای تجاری و سرمایه گذاران

کلام آخر

صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ دلایل زیادی برای استفاده از خدمات حسابداری دارند. بسیاری از آنها به این واقعیت ترسناک پی برده‌اند که کسب و کارشان بدون حسابداری دقیق، ادامه پیدا نخواهد کرد. بنابراین با جدیت کامل از این خدمات استفاده می‌کنند. شما نیز بهتر است همین مسیر را طی کنید و هر چه زودتر با یک موسسه معتبرِ ارائه دهنده خدمات حسابداری تماس بگیرید.

 

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *