یکی از شرایط اصلی موفقیت کسب و کارهای مدرن، داشتن یک بخش حسابداری کارآمد یا لااقل استفاده از یک حسابدار آماده به کار و متخصص است. حسابدارها به امور مالی، سرو سامان می‌دهند و حساب و کتاب‌ها را مدیریت می‌کنند و کسب و کارها به شدت به آنها نیاز دارند. مخصوصا با توجه به اینکه امروزه بسیاری از کسب و کارها به صورت شرکتی اداره می‌شوند و این شرکت‌ها با حجم بسیار بالایی از داده‌های مالی مواجه هستند. داده‌هایی  که تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها بسیار دشوار و وقت گیر است و تنها یک حسابدار آماده به کار و متخصص می‌تواند از آنها سر در بیاورد. خلاصه اینکه همه مدیران و صاحبان مشاغلِ امروزی به حسابدار نیاز دارند.

HESABDAR-AMADE

وجه مشترک شغلیِ همه انواع حسابدار

هر حسابدار آماده به کار ممکن است گرایش شغلی و تحصیلی متفاوتی با دیگران داشته باشد. منتها علی رغم این موضوع، کار همه حسابدارها تا حدودی به هم شبیه است و مراحل مشابهی دارد؛ مرحله اول، جمع آوری و ثبت اطلاعات مالی از جانب حسابدار است. بعد از آن، حسابدار باید روی اطلاعات جمع آوری شده که به شکل اعداد خام هستند محاسباتی انجام داده و اصطلاحا آنها را تجزیه و تحلیل کند. این تجزیه و تحلیل به نتایجی قابل تفسیر و استناد منتهی می‌شود که حسابداران این نتایج را به شکل صورت‌های مالی به افراد مافوق خود ارائه می‌دهند. اینها مراحلی مشترک هستند که تقریبا همه حسابدارها در پروژه‌های کاریِ خود طی می‌کنند. منتها باید دقت کنید که حسابدارانِ مختلف در زمینه‌های متفاوتی تخصص دارند و هر نوعی از حسابدار، مناسب کسب و کار شما نیست. بنابراین توصیه می‌شود با این نوشته همراه باشید تا بدانید که دقیقا به چه نوع حسابداری نیاز دارید.

انواع حسابدار آماده به کار

1- حسابدار مالی

نام دیگری که گاها برای این نوع از حسابداران آماده به کار استفاده می‌شود «حسابداران گزارش» است. دلیل این نوع از نامگذاری هم این است که هدف اصلی در حسابداری مالی، تهیه صورت‌های مالی است و افراد و سازمان‌های مختلفی از این صورت‌های مالی استفاده می‌کنند. نکته دیگر در مورد حسابداری مالی این است که نگرش این نوع از حسابداری، رو به گذشته است و نه آینده.

2- حسابدار مدیریت

مدیریتِ هر نوع سازمان و شرکت، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات مالی در زمینه‌های مختلف دارد. از جمله اطلاعاتی که مدیریت به آنها نیاز دارد، قیمت نهایی و تمام شده محصولات و خدمات، ظرفیت تولید محصولات و مواردی از این قبیل هستند. یک حسابدار آماده به کارِ مدیریت، این اطلاعات را در اختیار بخش مدیریت قرار خواهد داد تا نیاز اطلاعاتی این بخش را برطرف کند. برخلاف حسابداران مالی، حسابداران مدیریت، چشم اندازی رو به آینده دارند. به طور کلی حسابداران مدیریتی در سه حوزه زیر فعالیت دارند: مدیریت ریسک، مدیریت استراتژی  و مدیریت عملکرد.

حسابدار آماده به کار 1

3- حسابدار دولتی

این نوع از حسابداران آماده به کار بر درآمدها و هزینه‌های دولت، نظارت دارند و تنظیم، تدوین و بستن بودجه سالانۀ دولت‌ها از فیلتر این نوع از حسابداران عبور می‌کند. داده‌ها و نتایج حاصل از حسابداری دولتی معمولا در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند.

نکته : میتوانید از لینک حسابدار آماده به کار هم برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید .

4- حسابدار صنعتی (حسابداران بهای تمام شده)

این نوع از حسابداران آماده به کار بر روی روش‌های محاسبه دقیقِ هزینه‌های فعالیت‌های صنعتی تمرکز دارند. آنها همچنین محاسبات مربوط به بدست آوردن قیمت نهاییِ محصولات را انجام می‌دهند.

5- حسابدار منابع انسانی

این نوع از حسابداران آماده به کار، همانطور که از نامشان مشخص است منابع انسانی و منابع نیروی کار را بررسی می‌کنند. ارزش اقتصادی منابع انسانی، توسط اینگونه از حسابدارها قابل برآورد و ثبت در صورت‌های مالی است.

6- حسابدار عمومی

این نوع از حسابداران آماده به کار در مراکز و نهادهایی کار می‌کنند که آن نهاد‌ها به افراد مختلف، خدمات یا محصولاتی را ارائه می‌دهند. مثل فروشگاه ها، کسب و کارهای خدماتی، تولیدی‌ها و مراکز غیر انتفاعی مختلف.

7- حسابدار حقوقی

شغل اینگونه حسابداران آماده به کار در واقع، ترکیبی از حسابرسی، حسابداری و بازرسی است. حسابداران حقوقی، افرادی همچون وکلا و کارشناسان حقوق هستند. این افراد توسط سازمان‌هایی  مثل پلیس و بانک‌ها برای بررسی تراکنش‌های مالی در پرونده‌های قانونی به کار گرفته می‌شوند. بررسی امور مالی پرونده‌های مختلفِ حقوقی در دادگاه ها توسط حسابداران حقوقی انجام می‌شود.

8- حسابدار مالیاتی

این نوع از حسابداران آماده به کار، مستقیما زیر نظر سازمان دارایی فعالیت می‌کنند. وظیفه آنها این است که طبق قوانین کشوری برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و کسب و کارهای بزرگ و کوچک در زمینۀ پرداخت مالیات عدالت ایجاد کنند. این حسابدارها همچنین به افراد و نهاد‌ها کمک می‌کنند که استراتژی درستی برای پرداخت مالیات داشته باشند و از این طریق، میزان مالیاتی را که قرار است پرداخت کنند کاهش دهند. این نوع از حسابداران، نیاز به اشراف کامل بر قوانین مالی و مالیاتی دارند. قوانینی که در بسیاری از مواقع، پیوسته در حال تغییر هستند.

حسابدار آماده به کار

9- حسابرس ها

حسابرسی از نظر دانشگاهی تا این اواخر، زیر مجموعۀ حسابداری محسوب می‌شد. منتها در حال حاضر رشته حسابرسی یک رشته تحصیلی متمایز از حسابداری است و این دو، با هم متفاوت هستند. چون حسابرسی به نوعی به معنی بررسی و بازرسی اطلاعات بدست آمده از حسابداری است تا صحت و سقم این اطلاعات، مشخص شود و این اطلاعات با استاندارد‌های رایج مقایسه شوند. حسابرسی توسط بخشی مستقل از یک شرکت و یا سازمان انجام می‌شود و حسابرس‌ها زیر نظر خود شرکت‌ها نیستند. در کل، گفته می‌شود که حسابدارها و حسابرس ها مکمل همدیگر هستند.

کلام آخر

در این نوشته انواع حسابدار آماده به کار را به شما معرفی کردیم. البته هر کدام از موارد فوق الذکر، زیرشاخه‌های متعددی دارند و از نظر مفهومی بسیار وسیع هستند. بنابراین شاید در رزومه یک حسابدار، عناوینی شغلی یا تحصیلی بیابید که در این متن به آنها اشاره نشده است. منتها باید بدانید که این عنوان هر چه که باشند زیرمجموعۀ یکی از 9 موردی هستند که در این نوشته به آنها اشاره شد. مثلا حسابداران فروش جزو حسابداران عمومی و حسابداران پیمانکاری جزو حسابداران صنعتی هستند. در کل امیدواریم با مطالعه این نوشته، بهتر درک کرده باشید که برای کسب و کار خود به چه نوعی از حسابدار آماده به کار نیاز دارید. برای به کارگیری حسابدار مطلوب خود می‌توانید به موسسات حسابداری معتبر مراجعه فرمایید.

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید