آنچه که باید درباره سامانه جامع انبارها بدانید

تعریف سامانه جامع انبارها

بر طبق قانون، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه نگهداری و ذخیره کالا فعالیت می کنند، می بایست تمام اطلاعات شخصی خود را در واحد نگهداری کالا یعنی سامانه جامع انبارها به ثبت برسانند. تمامی انبارداران باید برای ثبت اموال و دریافت کد انبار اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت و تایید نمایند. شاید برای شما نیز این پرسش مطرح شود که منظور از انبار چیست و چه مکان هایی به عنوان انبار شناخته می شوند؟ به طور کلی تمام اماکن مانند انبارها، سیلوها، مراکز بارگیری کالا، سردخانه ها و تمام مکان هایی که کالا وارد و خارج می شود، انبار اطلاق می شود و باید در سامانه به ثبت برسند. با توجه به این تعریف تمام موارد ذیل مرکز نگهداری و ذخیره کالا محسوب شده و باید در سامانه ثبت نام کنند.

  • واحدهای بهداشتی مانند بیمارستان و خانه های بهداشت
  • واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالا
  • تمام حوزه ها و بخش های سازمان صنعت و معدن (صمت)
  • مراکز صنعتی و سایر واحدهای صنفی
انبار

هدف از تشکیل سامانه جامع انبارها

یکی از پرسش های رایج مراجعه کنندگان به سایت شرکت حساب آرایان چرتکه درباره هدف از ایجاد سامانه جامع انبارها می باشد. این سامانه به منظور پیشگیری از قاچاق و احتکار کالا تشکیل شده است. این سیستم به عنوان یک زیرساخت مهم جهت ثبت، سازماندهی، نظارت و نگهداری کالا می باشد. همچنین شفاف سازی و به وجود آوردن امنیت تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه تجارت جزو اهداف کلیدی این سامانه است. ارائه یک گزارش کامل از محل نگهداری کالاها، گردآوری اطلاعات جامع از تعداد انبارها، آمار صاحبان انبارها و گنجایش ذخیره سازی انبارها جزو اهداف دیگر شکل گیری این سامانه می باشد.

جایگاه سامانه جامع انبارها در قوانین کشور

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالاها در سال ۱۳۹۲ بر اساس ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. وزارت صنعت، معدن و تجارت یا به اختصار صمت وظیفه دارد تا تمام انبارها و مراکزی که در آنها کالا نگهداری می شود را در سامانه ثبت کند. علاوه بر این این وزارت باید از طریق این سامانه به شناسایی کالاهای قاچاق، نوع و میزان کالاهای وارد شده و خارج شده اهتمام ورزد. طبق ماده ۱۳ آیین‌ نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت راه و شهرسازی اجازه صدور بارنامه به مقصدهایی که در سامانه جامع انبارها ثبت نام نکرده اند، را ندارد.

همچنین بر مبنای ماده ۲۳ آیین ‌نامه اجرایی ۶ و ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی وزارتخانه ها و ارگانها اعم از وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت و سایر شرکت‌ ها و سازمان ها باید انبارها و مراکز نگهداری کالاهای خود را شناسه دار کنند و میزان ورودی و خروجی کالاهایشان را از طریق این سامانه مشخص نمایند. برای اجرای این مفاد قانونی، انجام فرایندهایی مانند ثبت، ابطال، اصلاح، صدور قبض، کنترل کردن موجودی کالا و ورود و خروج آن الزامی است.  

انبارداری

گونگی ثبت نام در سامانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی

برای ثبت نام در سامانه جامع انبارها، می توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری به نشانی اینترنتی nwms.ir مراجعه کنید. شما می توانید پس از طی کردن 4 گام در این سامانه اطلاعات خود را به ثبت برسانید.

  • گام اول: ارزیابی کد ملی و شماره همراه
  • گام دوم: گرفتن کد اعتبار سنجی شش رقمی
  • گام سوم: وارد کردن اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی
  • گام چهارم: وارد کردن اطلاعات مربوط به انبار و محل نگهداری کالاها

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه انبارها

سامانه جامع انبارها شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید مدارک خود را به صورت آنلاین بارگذاری کنید. اولین دسته از مدارک مورد نیاز کارت ملی و مدارک شناسایی مدیران انبارها است. دسته دوم مدارک مربوط به خود انبار مانند سند مالکیت یا اجاره نامه می باشد. در واقع می توان گفت ارائه مدارک به این سامانه چندان کار پیچیده ای نیست. فقط با کمک راهنمای سامانه جامع انبارها می توانید، مدارک خود را بارگذاری کنید. یکی از مهمترین نکات طلایی درباره ثبت انبار این است که انباردار یا مالک نبایستی در سامانه ثبت نام کند؛ بلکه فقط بهره بردار باید آن را انجام دهد.

چگونگی استعلام کالا از سامانه جامع انبارها

یکی از مزیت های ثبت انبار، در اختیار داشتن اطلاعات مورد نیاز درباره انبار انواع کالاها است. برای بدست آوردن این اطلاعات فقط کافی است از سامانه استعلام بگیرید. برای شروع به سایت سامانه مراجعه کرده، گزینه واحد را انتخاب و فرم مربوط به آن را پر کنید. در نهایت بعد از ارسال گزینه تایید، نتیجه استعلام در اختیارتان قرار می گیرد.

جمع بندی مطالب

سامانه جامع انبارها سیستمی است که هدف از ایجاد آن جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا می باشد. این سامانه یک زیرساخت مهم برای ثبت، ساماندهی و نگهداری کالا است. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات هویتی و مشخصات انبار را وارد نمایند. به طور کلی این سامانه برای کنترل کردن ورود و خروج کالا به کشور ایجاد شده است.

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *