مدیر مالی شرکت

ما در این مقاله قصد داریم شما را با شغل و کاربرد های مدیر مالی آشنا کنیم . یک مدیر مالی آماده بکار چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ برای دریافت پاسخ این سؤال پیشنهاد می کنیم ادامۀ این مقاله را مطالعه کنید .

معرفی شغل مدیر مالی آماده بکار

    مدیر مالی وظیفه دارد که منابع و هزینه های مصرف شده را در شرکت مدیریت کنند . مدیر های مالیاتی  همیشه به دنبال افزایش سود آور در شرکت مربوطه بوده اند . یک مدیر مالیاتی سعی می کند در کوتاه مدت میزان ثروت سهامداران و ثروت و سود شرکت را افزایش دهد . این افراد گزارشات مالی را به صورت فصلی تهیه کرده و بر اساس آن ها استراتژی هایی را دنبال کرده تا به اهداف مالی شرکت و سهامداران برسد .

نقش مدیر مالی در مکان ها و حوزه های مختلف

  مدیران مالی معمولاً به صورت تیمی و گروهی کار می کنند و به مدیران شرکت یا سازمان های مختلف مشاوره می دهند . همچنین آن ها وظایفی را در قبال سازمان ها یا صنایع دارند که باید به این وظایف عمل کنند . برای مثال مدیران مالیاتی دولتی وظیفه دارند در ثبت ، کنترل و نظارت بودجه بهترین عملکرد را داشته باشند. مدیر مالیاتی مشغول در بخش صنعت و صنایع ، باید به میزان گزارش دهی تمام کالاها و محصولات و نحوۀ محاسبۀ دقیق آن ها نظارت صحیح و دقیقی داشته باشد . مدیران مالی باید بر قوانین خاصی تکیه کرده و این قوانین مالیاتی تأثیر بسیار زیادی بر روی صنعت و صنایع یک سازمان گذاشته است . یک مدیر مالی ارشد باید نظارت کاملی را بر روی واحدهای مالی و حسابداری شرکت مربوطه داشته باشد . ( یک مدیر مالیاتی ارشد به صورت تمام وقت کار می کند ) .

وظایف یک مدیر مالی آماده بکار

وظایف تعیین شده برای یک مدیر مالیاتی بستگی به شرکتی که در آن مشغول بکار است ، دارد .
  • این فرد باید گزارشات مالی را با توجه به قوانینی که وجود دارد تهیه و به بخش مربوطه تحویل دهد . گزارشات و صورت حساب های مالی مربوط به بیمۀ کارکنان ، حسابرسان و … می باشد .
  • یک مدیر مالی وظیفه شناس باید نظارت کاملی را بر کارکنان شرکت داشته باشد .
  • شما به عنوان یک مدیر مالیاتی وظیفه شناس باید توانایی دفاع از عملکردهای قانونی شرکت را داشته باشید .
  • یک فرد مسئولیت پذیر در امور مالیاتی باید بازبینی و بازنگری دقیق را به گزارشات مالی شرکت داشته باشد .
  • مدیر مالیاتی شرکت باید یک تحلیل کنندۀ بسیار خوب باشد زیرا یکی از وظایف اصلی او افزایش سود شرکت و کاهش هزینه ها می باشد .
  • کمک کردن به مدیریت ارشد مالیاتی و تصمیم گرفتن صحیح برای کشور یکی دیگر از وظایف مدیر مالی است .

شخصیت مدیر مالی بر اساس تست MBTI

افرادی که در تیپ ENTG هستند اغلب در حوضۀ مالیاتی موفق بوده اند و از کسب درآمد خود لذت کافی را می برند . این افراد عاشق رقابت و اتفاقات و شرایط متغیر در بازار مالی هستند . این افراد می توانند به راحتی روند مالی را در بازار کار پیش بینی کنند و حداکثر بهره مندی و سود را از آن ببرند . افرادی که در تیپ INTG هستند معمولاً از شخصیتی برخوردارند که توانایی تجزیه و تحلیل مطالب و مسائل را دارند . ( تجزیه و تحلیل یکی از لازمه های شغل مدیریت مالی است ) .

سود های ایجاد شده توسط مدیر مالیاتی

  همۀ تصمیمات دربارۀ سرمایه گذاری و دارایی های ثابت و جاری با نظارت مستقیم مدیر مالی صورت بگیرد . اگر مدیر مالی از توانایی و تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار نباشد باعث کاهش سودهای مالی و حتی موجب ضرر و زیان هایی می شود .

اهمیت مدیر مالی در سازمان ها و شرکت ها

در سازمان های مختلف بخش هایی وجود دارد که هر کدام توسط یک مدیر هدایت می شود . بخش مالی یکی از مکان ها و قسمت های جدایی ناپذیر یک شرکت یا سازمان است . مدیر مال به عنوان یک کارکتر اصلی و کلیدی در این حوضه فعالیت می کند . مدیر مالی باید هزینه و سرمایه ها را به گونه ای مدیریت کند که ، بازدهی بسیار خوب و سود آوری را برای سرمایه گذاران داشته باشد . همچنین مدیران مالی با تحلیل مسائل مالیاتی در حوزه هایی همچون بودجه بندی ، تجزیه و تحلیل کاهش و افزایش هزینه ها و پیش بینی عملیات های مالی نقش به سزایی دارند .

وظایف اصلی و مهم مدیر مالی

   
  • تأمین بودجه برا ییک شرکت یا سازمان
  • برنامه ریزی مالی برای کسب و کار
  • تخمین زدن فروش و هزینه های یک شرکت تولیدی و صنعتی
  • تأمین بودجه با رعایت قوانین ( وام های بانکی ، پیدا کردن سرمایه گذار ، دارایی شخصی مالکان شرکت و … )
  • تأمین بودجۀ کسب و کارهای جدید
  • مدیریت پول های نقدی
  • مدیریت حساب ها و صورت حساب های دریافتی

مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر مالی آماده بکار

  • رهبری : یک مدیر مالیاتی باید توانایی رهبری و ادارۀ فعالیت های دیگر کارکنان شرکت ( که در حوضۀ حسابداری ، حسابرسی و … ) را داشته باشد .
  • مهارت های تحلیلی : یک مدیر مالیاتی باید قدرت تجزیه ، تحلیل و درک مسائل و مشکلات مالی شرکت را داشته باشد . اگر شما از این ویژگی برخوردار نباشید عملاً نمی توانید به عنوان یک مدیر مالی مسلط به امور کاری و اداری شرکت مشغول بکار شوید .
  • مهارت های فردی : شما به عنوان یک مدیر مالیاتی باید توانایی انجام کارهای تیمی را داشته باشید. یکی دیگر از ویژگی های مهم مهارت های فردی هدایت و رهبری فعالیت کارکنان است . همچنین حل مسائل و مشکلات مالی با همکاری و همفکری دیگر افراد تیم جزء یکی دیگر از مهارت های فردی شخص می باشد .
  • مهارت های تخصصی : اگر شما به عنوان یک مدیر مالیاتی در شرکت مشغول بکار شده اید مسلماً از قدرت تجزیه و تحلیل دانش تخصصی بالایی برخوردار بوده اید . مهارت های تخصصی در این شغل یکی از مهمترین معیارهای استخدام شما است .
  • مهارت ارتباطی و تجارتی : وظیفۀ یک مدیر مالیاتی بیان سادۀ اطلاعات و سخنان خود است . مهارت و دانش ارتباطی کتبی یا شفاهی در موقعیت های ضروری بسیار پرکاربرد است . داشتن دانش تجاری به شما کمک می کند تا در عملیات های تجاری موفقیت های بیشتری را کسب کنید .
  • مهارت و دانش تحلیلی : شما با داشتن این مهارت می توانید با مشکلات مالی و کسب و کارهای خود مقابله کنید و به راحتی آن ها را حل و فصل نمائید .

جستجو برای سرمایه گذاران خصوصی

برا ی رشد شرکت خود باید سودهایی را از طریق وام های بانکی تأمین کنید . موقعیت کاری شما مخصوصاً شرکت یا سازمانی که در آن مشغول بکار هستید می تواند یک گواهی معتبر برای کارهای تجاری و کسب و کار شما باشد .

مدیریت حساب های دریافتی

هر هفته برای مشتریانتان صورت حساب هایی می فرستید ، با این کار صورت حساب های دریافتی شما افزایش می یابد . شما گاهی اوقات به این صورت حساب های قدیمی شرکت احتیاج پیدا می کنید . برای همین شما باید یک مدیریت دقیق بر روی حساب های دریافتی خود از مشتریان باشید .

بودجه بندی

بودجه بندی یکی از طرح های مالیاتی و مقدماتی برای یک شرکت تازه کار است . شما به عنوان یک مدیر مالی شرکت باید مدیریت دقیقی در بودجه بندی شرکت داشته باشید ، اگر شما مدیریت دقیقی را بر روی بودجه بندی شرکت نداشته باشید ، به شرکت از نظر مالی ضررهای زیادی وارد می کنید .

وام های بانکی

یکی از بسته های تأمین بودجه برای شرکت های استارت آپ دریافت وام های بانکی است . بانک ها در صورتی به شما وام می دهند که شما به عنوان یک مدیر مالی توانسته باشید آن ها را راضی و متقاعد کرده که روی کار و شرکت مناسبی سرمایه گذاری کنند .  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *