حسابداری شرکت‌های صنعتی و تولیدی – در یک واحد صنعتی دلیل لزوم تهیه گزارش چیست؟ ( بخش اول – گزارش‌های درون سازمانی)

حسابداری شرکتهای صنعتی 2-حساب آران چرتکه

حسابداری شرکتهای صنعتی و تولیدی -در یک واحد صنعتی لزوم تهیه گزارش چیست ؟(بخش اول -گزارش های درون سازمانی )

حسابداری شرکت های صنعتی،همانطور که می‌دانید یک واحد صنعتی یا تولیدی از اجزای مختلفی ساخته شده است و برای به هدف رسیدن این مجموعه نیاز است تا همه اجزا به درستی در کنار یکدیگر کار کنند و این امر مستلزم این است که تمامی رخدادهای مربوط به امور مالی واحد صنعتی به درستی ثبت شوند و از آنها گزارش تهیه شود تا در صورت نیاز بتوانیم با مراجعه به آن‌ها اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنیم. این گزارشات معمولا به صورت ماهانه توسط حسابداران و مدیران مالی تهیه می‌شوند و در اختیار مدیران شرکت‌های صنعتی قرار می‌گیرند. با استفاده از این موارد مدیران شرکت‌های صنعتی قادر خواهند بود تا با مطالعه این گزارش‌ها به یک تحلیل منطقی از وضعیت کاری مجموعه خود برسند و برای آینده دست به برنامه ریزی بزنند.

گزارش‌های مرتبط با حسابداری شرکت‌های صنعتی به دو صورت گزارشات درون سازمانی و بیرون سازمانی تهیه و تدوین می‌شوند.

انواع گزارش؛ گزارشات درون سازمانی :

این گزارش‌ها مربوط به موضوعاتی است که در داخل واحد تولیدی رخ خواهد داد و از جمله آنها می‌توان به گزارش قیمت تمام شده کالای نهایی تولید شده، گزارش میزان مواد اولیه انبار، میزان مصرف و موجودی شرکت، گزارش کالای در جریان ساخت، گزارش وقت های تلف شده، گزارش ضایعات،  گزارش فروش و …. اشاره کرد. وظیفه اصلی یک حسابدار شرکت در زمینه گزارشات،  مربوط به ارائه اطلاعات کامل و جامع با حدکثر دقت و صحت به مدیران بالاتر است تا بتوانند تصمیمات بسیار بهتری را برای آینده مجموعه بگیرند.

  1. گزارش مربوط به مصرف مواد:

این گزارش‌ها از عوامل اساسی که نقش مهمی در تولید محصول دارند تهیه می‌شوند. این هزینه‌ها شامل : هزینه دستمزد مستقیم، هزینه مواد مستقیم، هزینه سربار ساخت می‌باشد و بعد از جمع آوری، گزارشات آنها به مدیران کسب و کار تحویل داده خواهد شد. نکته مهم در این باره این است که در این نوع گزارش، علاوه بر مقدار مصرف مواد، کیفیت و هزینه مواد مورد نظر نیز باید کاملا در اسناد وجود داشته باشد.

  1. گزارش قیمت تمام شده کالای تولیدی:

این گزارش‌ها این امکان را فراهم می‌سازند تا کالاهای تولید شده مختلف را از لحاظ بهای پایانی با یکدیگر مقایسه کنیم و به این نکته پی ببریم که کدام محصول تولیده شده با توجه به قیمت تمام شده آن از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.

  1. گزارش زمان و اوقات تلف شده

زمان‌های تلف شده در یک مجموعه تولیدی جزو هزینه‌های مستقیم تولید به حساب ‌می‌آیند و برای یک کسب و کار اهمیت بالایی دارد؛ از این رو بر اساس هزینه‌ای که به ازای هر ساعت تلف شده از بین می‌رود محاسبه صورت خواهد گرفت.

  1. گزارش مواد اولیه موجود در انبار

مواد اولیه یک واحد تولیدی باید به صورت ماهانه گزارش شوند تا اگر برای خرید یا حتی فروش آنها نیاز به اتخاذ تصمیمی داریم بتوانیم از این گزارشات بهره ببریم.

 

ساختار کلی یک گزارش درون سازمانی:

بخش‌های اصلی یک گزارش درون سازمانی معمولا به شکل زیر است:

  • صفحه عنوان و خلاصه گزارش

در ابتدا عنوان گزارشی که می‌خواهیم بدیم ذکر می‌شود مثلا گزارش بهای تمام شده، گزارش زمان تلف شده، گزارش مربوط به مصرف مواد  و…. و سپس یک خلاصه کلی از بخش های مختلف گزارش نوشته می‌شود.

  • مقدمه

یک توضیح کلی درباره موضوع که متن اصلی در ادامه آن بیان خواهد شد.

  • متن گزارش

متن گزارش که شامل تمام جزئیات محاسباتی و آماری گزارش است و به طور مفصل همه مواردی که ما ثبت کرده ایم را بیان می‌کند.

  • نتیجه گیری در صورت وجود

اگر گزارش ما نتیجه‌ای را برداشت می‌توانیم آن را در این بخش بیاوریم، البته تحلیل این گزارش ونتیجه‌گیری اصلی از آن بر عهده مدیریت مجموعه می‌باشد.

با توجه به مطالب گفته شده نتیجه می‌شود که در یک واحد صنعتی تهیه گزارش نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و وجود آن در حسابداری شرکت‌های صنعتی و تولیدی ضروری است.

تا اینجا به موضوع گزارش‌های سازمانی و علی الخصوص نوع گزارشات درون سازمانی پرداخته شد و سعی بر آن داشتیم تا شما را با این مقوله آشنا کنیم، امیدواریم این متن توانسته باشد اطلاعات مد نظر شما را ارائه دهد. موضوع گزارشات برون سازمانی در مقاله دیگری مورد بحث واقع خواهد شد.

حساب آران چرتکه ارائه دهنده خدمات اظهارنامه مالیاتی ، پلمپ دفاتر قانونی ، حسابداری ، قانون کار ، بیمه و… میباشد همچنین این مجموعه در ارائه خدمات مشاوره تلفنی حسابداری و دیگر خدمات مالیاتی فعالیت دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تماس های ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۰ و ۰۲۱۳۳۳۳۴۰۰۴ و یا ۰۹۱۲۲۹۸۸۵۱۴  تماس حاصل فرمایید. برای این که بتونید از آموزشهای ما لذت ببرید لطفا به پیج ما سر بزنید